احتجاج حضرت امير المومنين عليه السلام درباره غدير به اعتراف بزرگان اهل سنت

شروع موضوع توسط هدی ‏16/10/2013 در انجمن غدیر

  1.  

    هدی کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏17/04/2012
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    290
    امتیاز:
    0
    آيا امام علي عليه السلام ، خود به واقعه غدير در نزد صحابه احتجاج نموده است ؟ نظر اهل سنت در اين خصوص چيست ؟
     
    مدیر محتوایی از این پست تشکر کرده است.
    #1
  2.  

    سفیر هدایت کاربر فعال کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏26/05/2013
    ارسال ها:
    188
    تشکر شده:
    178
    امتیاز:
    0
    علي(علیه السلام)وبرخي ياران ايشان براي اثبات ولايت حضرت به حديث غدير وبرخي روايات ديگر احتجاج نموده اند، از جمله امام علی(علیه السلام)در جلسه شورای تعیین خلیفه (که عمر قبل از وفات خود اعضای آن را تعیین کرده بود)، به بیان ویژگی ها و شایستگی های خود پرداخت:
    شیعه(۱) و سنی روایت کرده اند که علی(علیه السلام)در این شورا به فضایل خود اشاره کرد و برای آنها ثابت کرد که خلافت حق او است و کسی جز او شایستگی خلافت را ندارد. ا
    بن حجر هیثمی در کتاب خود، الصواعق المحرقة می نویسد: “علی(علیه السلام)در آن شورای شش نفره سخنانی طولانی ایراد کرد که قسمتی از سخنان او خطاب به سایر اعضای شوری چنین است: شما را به خدا سوگند می دهم آیا در میان شما غیر از من کسی هست که رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)به وی گفته باشد: “تو در روز رستاخیز تقسیم کنندۀ بهشت و جهنم هستی؟» جواب دادند: البته که نه”.(۲) ابن ابی الحدید که متن این گفت و گو را میان اهل سنت مشهور می داند با تفصیل بیشتری این رویداد را نقل کرده است و می نویسد: علی(علیه السلام)در آن محفل گفت: “شما را به خدا سوگند می دهم آیا در بین شما غیر از من کسی هست که رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)او را برادر خود خوانده باشد (عقد اخوت بسته باشد)، آن موقع که بین برخی از مسلمانان با بعض دیگر عقد برادری برقرار کرد؟! گفتند: نه، فرمود: آیا در میان شما کسی غیر من وجود دارد که رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)درباره او فرموده باشد: هر که من مولای او هستم پس او مولای او است؟! جواب دادند: نه، فرمود: آیا در میان شما به غیر از من کسی هست که رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)دربارۀ او فرموده باشد: تو نسبت به من به مانند هارون نسبت به موسی هستی، تنها با این تفاوت که بعد من پیامبری نیست» پاسخ دادند: نه. فرمود: آیا در بین شما کسی غیر از من وجود دارد که رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)او را برای ابلاغ سورۀ برائت مأمور کرده باشد، زمانی که فرمود: «این سوره را یا باید خود ابلاغ کنم یا مردی که از من است». گفتند: نه. آیا شما نمی دانید که اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)در دشواری های جنگ او را تنها گذاشتند و فرار کردند؛ ولی من هیچ وقت فرار نکردم؟! باز آنان سخن امام علی(علیه السلام)را تأیید کردند. فرمود: آیا شما نمی دانید که نخستین مسلمان من بودم و از همۀ شما نسبت من به رسول خدا(صلی الله علیه وآله والسلم)نزدیک تر است؟! پاسخ دادند: بله».(۳)
    پی توشت ها:
    ۱. احمد بن علی طبرسی ، احتجاج، مشهد، نشر مرتضی، ۱۴۰۳هـ.ق ج ۱، ص ۱۴۷.
    ۲. احمد بن حجر هیثمی ، الصواعق المحرقة فی الرد علی اهل البدع و الزندقة، چاپ دوم، مکتبة القاهرة، ۱۳۸۵هـ.ق. ص ۲۴
    ۳. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ،تحقیق :محمد ابوالفضل ابراهیم ، دار احیاء الکتب العربیة، ۱۳۷۸هـ.ق. ، چاپ اول، ج ۲، ص ۶۱.
     
    هدی از این پست تشکر کرده است.
    #2
  3.  

    هدی کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏17/04/2012
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    290
    امتیاز:
    0
    احمد بن حنبل نقل مي كند كه حضرت علي عليه السلام ، صحابه را در رحبه جمع كرد و سوگندشان داد آنچه در غدير ديدند گواهي دهند . تعداد زيادي از آنها شهادت دادند كه حضرت رسول -صلي الله عليه و آله و سلم - در غدير خم دست علي را گرفت و فرمود «أَتَعْلَمُونَ أَنِّى أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» آيا مي دانيد كه ولايت من بر مؤمنين از خود آنان بيشتر است؟ پاسخ دادند: بلي! آنگاه فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا مَوْلاَهُ» هر كس من مولاي او هستم ، علي مولاي او است. (1) و (2)
    اگر " مولي " به معناي دوست و يار بود ، معنا داشت كه حضرت امير عليه السلام صحابه را سوگند دهند كه بياييد و شهادت دهيد پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - شما را ملزم نموده مرا دوست داشته باشيد ؟!!!!
    اين احتجاج و گواه و شهادت خواستن دلالت بر اين دارد كه پاي امر مهمي خارج از دوستي و ... در ميان است . ضمن اينكه روايتي كه احمد بن حنبل نقل نموده ، خود بصراحت گواهي بر اولي بالتصرف بودن حضرت امير عليه السلام دارد .

    (1)- مسند احمد ، ج 4 ، ص 370
    (2)- بر گرفته از سايت موسسه تحقيقاتي حضرت وليعصر (عج) .

     
    مدیر محتوایی از این پست تشکر کرده است.
    #3
  4.  

    هدی کاربر مسعتد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏17/04/2012
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    290
    امتیاز:
    0
    حضرت علي عليه السلام در موقعيتهاي مختلف ، مساله غدير را به صحابه گوشزد نموده و از آنها بر سفارش پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم- بر ولايت خود اعتراف مي گرفتند از جمله :
    بنا به نقل حاكم نيشابوري علي (ع) در جنگ جمل، طلحه را فرا خواند و به او فرمود: تو را به خدا سوگند در غدير خم از پيامبر اكرم (ص) شنيدي كه فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ» هر كس من مولاي او هستم، علي مولاي او است؟ طلحه پاسخ داد بلي شنيدم! علي (ع) فرمود: فَلِمَ تُقَاتِلُنِي؟ پس چرا به جنك با من آمده‌اي؟ پاسخ داد: فراموش كرده بودم؛ آنگاه طلحه از جنگ منصرف و رفت.(1)

    گفتني است كه به هنگام بيرون رفتن از ميدان جنگ با تيري كه مروان از سپاه عائشه، به سوي او پرتاب كرد؛ كشته شد. (2)و(3)

    (1)- مستدرك ج 3 ص 419
    (2)- تاريخ اسلام ذهبي، ج 3، ص 486.
    (3)- بر گرفته از سايت موسسه تحقيقاتي حضرت وليعصر (عج) .
     
    #4
  5.  

    momeni کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏27/03/2013
    ارسال ها:
    158
    تشکر شده:
    212
    امتیاز:
    0
    شغل :
    تاریخ و فقه
    محل سکونت:
    قم
    مرحوم علامه امینی در این باره می گوید:
    از صدر اسلام تا کنون حدیث شریف غدیر از اصول مسلم اسلام شمرده می شده و مورد استدلال قرار می گرفته است.
    ایشان شش مورد از استدلال های امام علی را بیان می کند و مستندات هر موردی را به چند طریق از طرق اهل سنت ارائه می دهد .


    بیان عناوین استدلال ها:
    1. استدلال در روز شورا و سوگند دادن آنان.
    2. استدلال با عثمان و سوگند دادن او.
    3. استدلال در جمع مردم رحبه در شهر کوفه و سوگند دادن مرد.
    4. استدلال د رروز جمل در برابر طلحه و سوگند دادن او.
    5. استدلال حضرت، به گواهی جمعی بر ولایت مستفاد از حدیث غدیر، در برابر براء بن عازب و انس بن مالک و نفرین آنان .
    6. استدلال در روز پیکار صفین .

    به راستی چرا امام علی دیگران را در باره غدیر سوگند می داد ؟!
    آن حضرت آنان را سوگند می داد و اتمام حجت می نمود تا شاید زبانشان به اعتراف حقیقت گشوده شود.


    افزون بر استدلال هایی که مولای متقیان بر حدیث غدیر داشته اند، حضرت صدیقه ی طاهره (سلام الله علیها) ، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام ) به ماجرا و حدیث غدیر استلال نموده اند که مرحوم علامه امینی همگی را به نقل از کنب اهل سنت آورده است.
    ایشان در نقل استدلال ها گام را فراتر نهاده و حتی استدلال دشمنانی مانند عمر و عاص به حدیث غدیر علیه معاویه را نیز آورده است.(1)



    [HR][/HR]1. گزیده ای جامع از الغدیر، علامه شیخ عبد الحسین امینی|، تلخیص و ترجمه محمد حسن شفیعی شاهرودی، ناشر میراث نبوت،ص56 تا 63
    تفصیل مطالب را درکتاب الغدیر علامه أميني، ناشر : دار الكتاب العربي - بيروت - لبنان، از صفحه ی150 تحت عنوان المناشده و الاحتجاج بحدیث الغدیر تا صفحه ی210 بیابید.
     
    هدی از این پست تشکر کرده است.
    #5
  6.  

    bokepid کاربر تازه وارد کاربر انجمن

    تاریخ عضویت:
    ‏14/03/2018
    ارسال ها:
    16
    تشکر شده:
    0
    امتیاز:
    1
    جنسیت:
    زن
    terima kasih untuk posting
     
    #6